Використання нових інформаційних технологій навчання на уроках математики
Життя чудове
лише двома речами:
перша –
вивчати математику,
друга –
навчати математиці.
Сьогодні я хочу поділитися досвідом використання нових
інформаційних технологій навчання на уроках математики.
Широке
впровадження в навчальний процес нових інформаційних технологій навчання, що
базуються на комп’ютерній підтримці навчально-пізнавальної діяльності,
відкриває перспективи щодо гуманізації навчального процесу, розширення та
поглиблення теоретичної бази знань , інтеграції навчальних предметів і
диференціації навчання відповідно до запитів, нахилів та здібностей учнів, розкриття
творчого потенціалу учнів і вчителів з урахуванням їхніх позицій та вподобань,
специфіки перебігу навчального процесу.
Практика
свідчить, що лише 4-7 учнів у звичайних класах відчувають позитивні емоції,
переживають почуття успіху. Відчуваючи це протиріччя, я намагаюся урізноманітнювати
уроки, прагну нетрадиційно підходити до вивчення програмового матеріалу.
Щоб розвивати
творчі здібності учнів, поступово та систематично включати їх у самостійну
пізнавальну діяльність, щоб забезпечити співпрацю між учнями та вчителем,
традиційного уроку недостатньо. Тому важливу роль у вирішенні цього завдання
відіграють нестандартні уроки. Такими формами є уроки-семінари,
уроки-практикуми, уроки-заліки, уроки-конференції, уроки захисти творчих робіт,
уроки-ігри та уроки з використанням мультимедійних презентацій. Про проведення
останніх я хочу поділитися досвідом.
Концепція математичної освіти
України і Держстандарт освітньої галузі «Математика» передбачають передумови
для формування соціальної, комунікативної, комп’ютерної та інших видів
компетентності учнів.
Основною метою освітньої галузі «
Математика» є:
- опанування учнями системи
математичних знань, навичок і умінь, необхідних у повсякденному житті та майбутній
трудовій діяльності;
- формування в учнів наукового
світогляду, уявлень про ідеї і методи математики, її роль у пізнанні дійсності;
- інтелектуальний розвиток учнів ;
- економічне, екологічне,
естетичне, громадянське виховання, формування позитивних рис особистості.
Методика викладання математики
перебуває на етапі розроблення оптимальних форм і методів застосування
комп’ютерних технологій.
У зв’язку з активним розвитком
інформаційних технологій та їх впровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності
набуває формування інформаційної культури сучасних школярів. Інформаційні технології
– з одного боку, це потужний інструмент для отримання дитиною
найрізноманітнішої інформації, з іншого – ефективний засіб підвищення інтересу
до навчання, а також мотивації, наочності, науковості тощо. Тому їх треба
активно використовувати у навчальному процесі.
Можна
виділити три основні задачі, які необхідно розв’язати для успішного проведення
комп’ютеризованого уроку: дидактичну, методичну та організаційну. Під
дидактичним забезпеченням розуміють навчальні матеріали уроку, конкретна
навчальна програма та апаратура. Методична задача – визначення методів
використання комп’ютерів при викладанні теми, аналіз результатів уроку і
постановка наступної навчальної мети. Організаційна задача, яка легко
вирішується під час традиційного уроку,
стає головною. Вона полягає в тому, щоб виробити і закріпити в учнів навички
роботи з навчальною програмою, організувати роботу, уникаючи перевантаження
учнів та нераціонального використання часу.
На уроках з
комп’ютерною підтримкою не слід принижувати значення традиційного робочого
зошита. При вивченні будь-якого матеріалу за допомогою комп’ютера потрібні означення, правила,
властивості та теореми необхідно записувати в зошит, як на традиційному уроці.
На такому уроці вчитель виступає в якості
консультанта, а не в якості „джерела знань”.
У своїй
роботі нестандартні уроки з використанням комп′ютера практикую уже два роки,
прагну змінити ставлення учнів до математики, привити любов до неї, пояснити,
що математика „не важка”, а цікава. Не завжди вдається зробити те, що
запланувала, але й надалі буду старатися урізноманітнювати життя в школі. Бо,
на мою думку , ми не лише навчаємо, не лише проводимо уроки, а й живемо цими
уроками. Я думаю, що життя кожного було б не цікавим без свят, радощів, то чому
наші діти не можуть відчути, що урок це свято, урок це цікаво. На мою думку під
час нестандартних уроків можна виховати і почуття відповідальності, і
взаємовиручки, і взаємодопомоги, і значущості, що повинна відчувати кожна
людина і кожен учень.
При
проведенні уроків чи системи уроків, я намагаюсь заздалегідь розпланувати свою
роботу, створити атмосферу успіху, щоб учні відчули, що вони легко справляться
з даним матеріалом і задачами до нього. Прагну урізноманітнювати уроки по
кожній темі.
Спробую
коротко охарактеризувати ті нестандартні уроки, які запроваджую в своїй роботі.
Уроки з комп’ютерною підтримкою
викликають велику зацікавленість учнів. Крім того, комп’ютерні уроки дають
можливість ефективно використовувати диференційований підхід у навчальному
процесі. Використання
комп’ютерних програм на уроках математики розвиває інтерес до вивчення
предмета, підвищує ефективність їхньої самостійної роботи, індивідуалізації
процесу навчання шляхом: покращення наочності навчання, сприяння формуванню
абстрактних уявлень про математичні моделі, поглиблення самостійності вивчення
курсу.
Комп’ютер допомагає розвивати
розумові здібності: швидкість мислення, пам’ять, уміння переключати увагу.
Використання комп’ютерних технологій: комп’ютерні презентації, комп’ютерне
тестування. Програмні засоби використовуються у трьох напрямах: ілюстративному,
схематичному та інтерактивному.
Після комп’ютерної обробки опорні
конспекти стають більш наочними, цікавими. Цьому допомагає прикладна програма
Power Point. Мультимедійні засоби навчання допомагають посилити мотивацію
навчання урізноманітнити форми подання інформації, посилити співтворчість
учителя та учня на уроці, розширити самостійність учня.
Сьогодення вимагає від учителя
також великих змін. Учитель повинен не просто надавати учням певних знань, а
навчити їх мислити, структурувати інформацію та цілеспрямовано відбирати
необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не просто нові знання, а новий
тип оволодіння інформацією. В зв’язку з цим, особливого значення набуває
переорієнтація мислення сучасного вчителя на усвідомлення принципово нових
вимог до його педагогічної діяльності, до його готовності щодо використання
засобів ІКТ у професійній діяльності. Отже, вчитель повинен виступати не в ролі
розповсюджувача інформації (як це традиційно прийнято), а в ролі консультанта,
порадника, іноді навіть колеги учня. Це викликає позитивні моменти. А саме:
учні активно беруть участь в процесі навчання, навчаються самостійно мислити,
пропонувати свої бачення, прогнозувати та моделювати окремі ситуації.
Учні цінують такі якості педагога,
як глибокі фахові знання, загальна ерудиція, логіка мислення, критичний підхід
до розв’язання проблем, власна точка зору, уміння спілкуватись, почуття гумору
та інше.
На мою думку,якщо вчитель може надати допомогу учням в їх самостійній діяльності з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій та вказати їм на можливості їх
використання для навчання, в тому числі самостійно – його авторитет суттєво
підвищується. Якщо вчитель може запропонувати учням доступний їм
Інтернет–ресурс, який містить предметний навчальний матеріал, надто – якщо цей
матеріал обговорювався, використовувався на занятті та був створений за їхньої
участі, або за участі інших учнів – успіх навчання гарантовано.
Роки роботи в школі – роки
навчання та пошуку, вивчення та апробація технологій, методик, прийомів та
методів. Традиційні форми та методи навчання – вічні. Проте сьогодення змушує
шукати новітні прийоми навчання. Застосування комп'ютерної техніки робить
традиційні уроки математики яскравими, насиченими. На цих уроках кожен учень
працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес.
Комп'ютер дозволяє підсилити мотивацію
навчання:
• шляхом активного діалогу учня з
комп'ютером;
• розмаїтістю й барвистістю
інформації (текст + звук + колір + анімація);
• шляхом орієнтації навчання на
успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну
підказку);
• використовуючи ігрову форму
спілкування людини з машиною;
• витримкою, спокоєм і «дружністю»
машини стосовно учня.
Програма для створення презентацій
Microsoft Power Point є універсальним видом наочності і може бути застосованою
у будь-якому класі на уроці будь-якого типу.
Приведу приклад.Урок у 5 класі,
тема «Рівняння».До вашої уваги кілька слайдів. Я думаю, що це беззаперечно
підтверджує сказану вище інформацію.
Та найефективнішим, на мою думку,
є підготовка та використання презентацій на таких етапах вивчення математики:
- на уроках вивчення нового
матеріалу у вигляді комп’ютерного діафільму з використанням елементів анімації;
- на уроках узагальнення і
систематизації знань з теми на якому
розглядаються всі поняття, формули, співвідношення з теми, приведено матеріал з
історії розвитку даного поняття, міститься яскравий ілюстративний матеріал –
діаграми, схеми, ілюстрації.
Для чого презентація? Адже це є в
підручнику? На мою думку – це не дань моди, а потреба сьогодення.
Наприклад.Урок у 5-х класах, тема
«Кут.Види кутів. Вимірювання кутів»
Підготувавши подібну навчальну
презентацію до уроку, або скориставшись вже готовою роботою, вчитель економить
час на уроці, затрачає менше зусиль на уроці, має можливість зосередитись на інших деталях уроку.
Ілюстративний матеріал в достатній
кількості, якісний, чого нелегко домогтися, малюючи на дошці ескізи малюнків в
ході уроку.
Наприклад, на уроці з теми «Правильні многогранники» у 11-х класах була використана презентація, створена у процесі
підготовки до заняття, що містила як програмовий, так і позапрограмовий
матеріал, багато ілюстрацій.
До вашої уваги окремі слайди з
цієї презентації.
Використання комп’ютерних
презентацій на уроках знімає актуальне питання наочності з математики, зокрема
традиційних таблиць, плакатів тощо, якщо можна подати їх у вигляді презентації.
Наприклад урок у 5-А та 5-Б класі
з теми «Трикутник.Види трикутників.»
Вважаю, що використання ІКТ сприяє
вирішенню наявних утруднень у шкільному курсі математики. Наприклад, на етапі
переходу від конкретних до загальних задач з умовою, заданою параметрично,
традиційно виникають труднощі, пов’язані з віковими особливостями школярів.
Якщо не подолати їх вчасно, учень важко засвоює і погано розуміє суть теорем,
законів, зустрічається з труднощами під час формулювання висновків,
узагальнень, проведенні досліджень тощо.
Доцільно використовувати
презентації під час підведення підсумку уроку.Під час вивчення теми «Пропорція»
у 6-А класі це мало такий вигляд.
Процес організації навчання
школярів з використанням ІКТ дозволяє:
зробити навчання цікавим, з одного
боку, за рахунок новизни й незвичайності такої форми роботи для учнів, а з
іншої, зробити його захоплюючим і яскравим за рахунок використання
мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів;
ефективно вирішувати проблему
наочності навчання, розширити можливості
візуалізації навчального матеріалу;
індивідуалізувати процес навчання
за рахунок наявності різнорівневих завдань, використовуючи зручні способи сприйняття
інформації;
створити комфортні психологічні
умови для учнів при відповіді на питання,
тому що комп'ютер дозволяє фіксувати результати , коректно реагує на помилки;
здійснювати самостійну учбово-дослідницьку
діяльність , розвиваючи тим самим у школярів творчу активність.
використовувати бібліотеки
навчального електронного приладдя:
підручники, енциклопедії,
довідники, словники, методичні посібники, відеофрагменти, презентації ;
використовувати інформаційну базу
глобальної мережі Інтернету ;
Однак, на сьогодні, є наявні
проблеми використання ІКТ при вивченні математики, а саме недостатній рівень забезпечення комп’ютерною технікою.
Існують ускладнення
організаційного і технічного плану при використанні комп’ютерного та
мультимедійного обладнання кабінету інформатики (розклад уроків, підготовка
комп’ютерного обладнання та програмного забезпечення).
Відсутність методики застосування
ІКТ на уроках математики.
Недостатній рівень підготовленості
учнів до роботи з комп’ютером.
Але не зважаючи на всі труднощі використання
комп’ютера на уроці математики – не дань моді, не засіб перекласти на плечі
комп’ютера багатогранну творчу працю вчителя, а лише один із засобів, що
дозволяє інтенсифікувати навчальний процес, активізувати пізнавальну
діяльність, підвищити мотивацію учня до навчання, створити умови для підвищення ефективності уроку.
Я маю
певний досвід використання ІКТ на уроках
математики. Варто сказати, що застосовую їх не на кожному уроці. На мою думку ,
часте застосування комп’ютерних технологій на уроці математики призводить до
втрати інтересу, новизни. І навпаки, якщо це робити рідко, то подібний урок для
дітей – шок.
На закінчення хочу додати. Понад 2000
років тому Конфуцій сказав:
«Те, що я
чую, я забуваю.
Те, що я
бачу, я пам 'ятаю.
Те, що я
роблю, я розумію.»
Ці три
твердження обґрунтовують необхідність використання
активних методів навчання. Дещо змінивши слова китайського філософа, можна сформулювати
кредо інтерактивного навчання:
«Те, що я
чую, я забуваю.
Те, що я бачу
й чую, я трохи пам 'ятаю.
Те, що я чую,
бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую,
бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань
і навичок.
Коли я
передаю знання іншим, я стаю майстром.»
Презентація до доповіді